Thursday, May 30, 2013

Subhanallah..... Cap Jari ada dalam Al Quran yang Menjelaskan Identiti Manusia.

Tanggal 05 Mei 2013 Melaysia telah menempa satu lagi sejarah apabila telah berjaya membentuk         sebuah struktur kerajaan dengan melaksanakan sistem demokrasi iaitu struktur kerajaan adalah ditentukan oleh rakyat  melalui Pilihan Raya Umum yang ke 13 dengan erti, Rakyat diberi hak untuk mengundi dan berhak untuk memilih Kerajaan mereka.

Namun bergitu sehingga kehari ini masih ada lagi pihak masih meragui  sistem demokrasi Pilihan Raya Raya Malaysia yang mana Suruhan Jaya Pilihan Raya (SPR) bertanggung jawab sepenuhnya untuk melaksanakan system tersebut.


Dalam PRU13 Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia SPR memuktamadkan keputusan rasmi dengan menyaksikan negeri milik pembangkang sebelum ini, Kedah telah tumbang kepada Barisan Nasional.  Manakala hanya 3 negeri yang berjaya dipertahankan Pakatan Rakyat – Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan dengan mendapat majoriti 2/3 di setiap negeri tersebut. Selain daripada itu adalah milik Barisan Nasional.


Keraguan yang ditimbulkan oleh pihak Pembangkang adalah "Dakwat Kekal" dan "Pengundi hantu" yang menyebabkan sehingga ke hari ini mereka masih lagi dalam suasana HARI-HARI KEMPEN PILIHAN RAYA.


Oleh yang demikian Air Suam berharap dan mencadangkan PRU14 supaya kaedah Imbasan Cap Jari Electronik digunakan untuk mengesahkan pengundi yang layak untuk mengundi, ini adalah cadangan  penambahbaikan yang disyorkan oleh banyak pihak hasil daripada diskusi pasca-Pilihan Raya Umum Ke-13 (pasca-PRU-13) yang lalu. 

Dengan keadah ini dapat menyelesaikan beberapa perkara dalam satu masa iaitu:
  • Mengesan pengundi hantu
  • Tidak lagi mengunakan dakwat kekal
  • Mengesan kad Pengenalan Palsu
  • Dll.
Al Quran Menjelaskan Identiti Manusia Melalui Cap Jari mempunyai keunikannya yang tersendiri. Betapa hebatnya ciptaan Allah SWT ini, walaupun jumlah manusia di muka bumi ini berbilion ramainya sejak dari kelahiran Nabi Adam AS sehinggalah terjadinya hari Kiamat, namun cap jari manusia tidak sama.

Setiap orang, termasuk mereka yang lahir kembar, memiliki pola cap jari yang khas dan berbeza di antara satu sama lain. Itulah sebabnya, cap jadi menjadi tanda pengenal manusia untuk membezakan seseorang dengan orang lain.
sistem pengekodan ini dapat disamakan dengan sistem kode garis (barcode) sebagaimana yang digunakan ketika ini. Penekanan pada cap jari mempunyai makna sangat khusus.
Cap jari setiap orang adalah khas bagi dirinya sendiri. Setiap orang yang hidup atau pernah hidup di dunia ini memiliki siri cap jari yang unik dan berbeza dari orang lain.
Sebab itu mengapa cap jari digunakan sebagai kad identiti yang sangat penting bagi pemiliknya dan digunakan di seluruh dunia. Keunikan cap jari ini baru ditemui pada akhir abad ke-19 M.
Sebelumnya, orang menghargai cap jari sebagai lengkungan-lengkungan biasa tanpa makna khusus. Namun dalam Al-Quran, Allah merujuk kepada cap jari, yang sedikitpun tak menarik perhatian orang waktu itu, dan mengarahkan perhatian kita pada erti penting cap jari, yang baru mampu difahami di zaman sekarang.
Pada abad ke-7 M, Al-Quran telah menyebutkan bahawa cap jari menjadi tanda pengenal manusia. Dalam Al-Quran disebutkan mudah bagi Allah untuk menghidupkan manusia selepas kematiannya, pernyataan tentang cap jari manusia secara khusus ditekankan dalam sebuah ayat.
Iaitu surah Al-Qiyamah ayat 3-4:
“Apakah manusia mengira bahawa Kami tidak akan mengumpulkan (kembali) tulang-belulangnya? Ya, bahkan Kami mampu menyusun (kembali) hujung jari-jarinya dengan sempurna.” (Al-Quran, 75:3-4).
Sesungguh Al-Quran adalah firman Allah yang Maha Benar.



3 comments:

  1. Setuju amet, tapi nanti setan tu kata ada cap jari hantu pulak. Macam jebon (james bond ) pakai. semua tak betul lah...buat tak tahu jer, pedulikan sama setan2 tu

    ReplyDelete
  2. ITU betul! Hamba setuju!! Gunakan cap jari!!

    ReplyDelete